Uwagi dotyczące HTML5

Gdy pojawił się na scenie w 2013 r., Wideo HTML5 było jeszcze w powijakach, w szczególności brakowało obsługi DRM (zarządzanie prawami cyfrowymi) i innych metod ochrony treści. Nadal czekaliśmy na rozwój rozszerzeń Media Source Extensions (MSE), aby obsługiwać strumieniowanie adaptacyjne, a także Encrypted Media Extensions (EME) do obsługi odtwarzania chronionych treści. Od tego czasu wiele się wydarzyło.

Największy sterownik został przesunięty z przepływów pracy opartych na Adobe Flash. Wszyscy wiemy, że pozycja Apple w programie Flash wpłynęła negatywnie na wykorzystanie i przyszłość Flasha do przesyłania strumieniowego treści. Flash znika również szybko ze względu na problemy z bezpieczeństwem przeglądarki, wydajnością i wieloma innymi.

Gdy Apple i Google ogłosiły koniec wsparcia dla natywnych aplikacji Flash, przejechały twardą linię w piasku, czyniąc HTML5 centrum doświadczeń opartych na przeglądarce. Od tego czasu sam Adobe oświadczył, że firma wygasza produkt, co sprawia, że ​​znalezienie realnych alternatyw jest dla programistów dużym wyzwaniem.

Patrząc na dalszy rozwój obsługi HTML5, oto kilka obserwacji:

MPEG-DASH, DRM i Google

Wydanie specyfikacji HTML5 oficjalnie wprowadziło dwa obszary zainteresowań: rozszerzenia Media Source i Encrypted Media Extensions. W skrócie, EME zapewniało ochronę DRM w celu odtwarzania treści strumieniowych na żywo i na żądanie, a MSE włączył to odtwarzanie - wszystko w przeglądarce i ponownie, bez potrzeby stosowania wtyczek innych firm, takich jak Adobe Flash lub Microsoft Silverlight . Obejmowało to obsługę formatu strumienia adaptacyjnego HTTP MPEG-DASH i wspólnego schematu szyfrowania (CENC) , który definiuje standardy szyfrowania treści, które umożliwiają deszyfrowanie za pomocą wielu platform DRM.

Jako wiodący innowator, przeglądarka Google Chrome nadal poprawia obsługę wideo HTML5. Chrome obsługuje technologię MSE za pomocą MPEG-DASH, która obejmuje kodeki H.264 i VP8 / VP9. Chrome obsługuje także EME, co pośrednio umożliwia obsługę Google Widevine, głównej platformy DRM. Inne przeglądarki internetowe, w tym Apple Safari, Microsoft Edge i Mozilla Firefox, w końcu poszły w ślady Google, wszystkie wspierające MSE i EME na komputerach i urządzeniach mobilnych.

Aplikacje odtwarzacza HTML5

Wydanie specyfikacji HTML5 zwiększyło liczbę firm, które udostępniają aplikacje odtwarzacza HTML5 . Oprócz JW Playera , są to: THEOplayer (OpenTelly), bitdash (bitmovin), dash.js, video.js, Google Shaka Player i inne. Te aplikacje odtwarzacza obsługują nie tylko odtwarzanie strumieniowej transmisji strumieniowej na żywo i na żądanie (ABR), ale wiele z nich obsługuje również zaawansowane funkcje, takie jak napisy, rejestrator, reklama, a nawet rzeczywistość wirtualna i zawartość 360º.

Alternatywy Adobe Flash

Jednym z największych przypadków użycia Flasha było strumieniowanie o niskiej latencji z przepływem pracy RTMP (Real Time Messaging Protocol). Ponieważ aplikacje do strumieniowania szukały alternatyw dla RTMP, byliśmy świadkami rozwoju WebRTC dla streamingu opartego na przeglądarce.

Oryginalnie zaprojektowany jako technologia peering, WebRTC oferuje również niewielkie opóźnienia i jest zbudowany na trzech interfejsach API HTML5 wbudowanych w Chrome i Firefox. Daje to programistom możliwość zaimplementowania go w swoich aplikacjach internetowych, wykorzystując możliwości HTML5, które są już wbudowane w najpopularniejsze przeglądarki. Oznacza to, że nie są wymagane żadne wtyczki, ale zależy również od stabilności przeglądarki lub aktualizacji przeglądarki.

Jest to jeden z powodów, dla których kontynuujemy aktualizację Wowza Streaming Engine, umożliwiając klientom, którzy chcą korzystać z streamingu strumieniowego i wideo na niskim opóźnieniu, do korzystania z WebRTC w swoich przepływach pracy. Wowza Streaming Engine może spożywać, rejestrować, transmuxować i / lub transkodować treści WebRTC do innych protokołów transmisji strumieniowych, w tym Apple HLS, HDS (HTTP Dynamic Streaming), RTMP, RTSP (Real Time Streaming Protocol) i Microsoft Smooth Streaming. Treść w tych innych protokołach można następnie przetransferować do WebRTC, aby przesyłać strumieniowo do odtwarzaczy opartych na przeglądarce, które nie wymagają wtyczek.

WebRTC , WebVTT (Web Video Tacks) i WebSockets to powiązane inicjatywy HTML5, które zyskują trakcję, ponieważ streaming nadal ewoluuje, a Wowza również będzie budować na ich sukcesach.

Wnioski

Osiągnięto postęp w zakresie HTML5, ale wciąż pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Wielu uważa, że ​​EME jest wysoce kontrowersyjny z powodu używania zastrzeżonych elementów. DRM jest na przeglądarkę; chociaż dostawcy DRM dążą do obsługi wielu mechanizmów DRM, wiele platform DRM jest obecnie wymaganych do dotarcia do szerokiego grona odbiorców z chronioną zawartością.

Mając to na uwadze, oczekuje się, że kilka ekscytujących rzeczy pojawi się w najbliższej przyszłości. Specyfikacja HTML 5.3 została wydana w marcu 2018 roku, a od wersji 5.0 było kilka aktualizacji dotyczących EME i MSE. Jako żywy standard, HTML5 wciąż ewoluuje - a wraz z wprowadzeniem nowych kodeków, odtwarzaczy i protokołów dostarczania, będziemy nieustannie pracować nad tym, aby nasze produkty nadal działały bezproblemowo z HTML5,  zarówno w dystrybucji treści na żądanie, jak i na żywo.